søndag, 06 april 2014 08:59

PLATEANMELDELSE: 40 years` credibility – er det også 40 år med High Fidelity?

KKV fyller 40 år i år, og markerer det med en 4 CD box. Jeg har lyttet til den.

KKV er kortversjonen av navnet Kirkelig Kulturverksted, et navn som ikke levner opphavet og bakteppet til dette plateselskapet særlig rom for diskusjon. Likevel har alle vi musikk- og lydentusiaster som har fulgt dette plateselskapet fått et klart inntrykk av at det er et langt bredere perspektiv som preger en veldig stor del av utgivelsene. KKV er på ingen måte mer Katolsk enn Paven, eller kanskje de er katolsk på en helt annen måte enn paven? Vi merker at etikken som ligger bak ofte er like mye fundert på tverrkulturell brobygging, og allmenne etiske verdier. Eller god musikk som gjerne må sprenge en grense eller to.

I denne utgivelsen får vi et grundig innblikk i KKV sin bredde gjennom disse fire tiårene. Og i mine øyne skinner det gjennom at nettopp dette har vært noe av formålet. KKV har noen sterkt profilerte artister i «stallen» som de lett kunne bli fristet til å kjøre mye sterkere frem enn det de har gjort. Jeg er glad for at de ikke har gjort det – alle vi som setter umåtelig stor pris på musikken til blant andre Kari Bremnes og Reiersrud/Kleive med- eller uten Dissing, har likevel en mer eller mindre komplett diskografi i hylla.

I stedet gir det mening å oppdage- og gjenoppdage utgivelser vi kanskje har hørt en gang i tiden, men for lengst har glemt. Og artister vi fullstendig har neglisjert uten at vi burde gjøre det.

Hver CD har 12 utvalgte låter, og det er klart det må bli mye som ufortjent blir forbigått fra en samling på 400 utgivelser. Jeg omtaler høydepunktene her.

CD1 fra 1974 til 1983 preges i ganske stor grad av religiøst basert musikk, og påfallende mage av disse har minst en fot i folkemusikktradsjonen. Et av de desiderte høydepunktene på CD1 er nok Erik Bye sin fremførelse av Den Norske Dalevisa – en flott tolking av en flott melodi. Sondre Bratland er nesten alltid en fryd å høre med sin grove patinerte røst, og på «Eg er en gjest i verda» får jeg en bekreftelse av at han har blitt enda bedre med årene. Det er likevel et veldig flott arrangement av Iver Kleive her.

Ragnar Vigdal er et annet høydepunkt på CD1, med en vanvittig karakterfull fremførelse av religiøst sangmateriale med tradisjonell tonesetting fra Sogn, arrangert av Henning Sommero. «Dans med oss Gud» er musikalsk sett ikke blant mine favoritter, men markerer likevel en viktig milepel i KKV sin opprørske og utfordrende historie. Nordstrand Kirkekor sin innspilling av Olav Hovland sitt verk Allehelgensmesse er et tredje høydepunkt, og en svært flott fremførelse av en flott komposisjon.

En heller rocka Bjørn Eidsvåg og en lyrisk Kenneth Sivertsen avrunder dette tiåret.

CD2 fra 1984-1993 har gjennomgående en noe annen karakter enn CD1. I tillegg til at det selvfølgelig i snitt har gått et tiår, er denne CDen i større grad preget av noen sterke sanger som griper på ulike måter.

Åpningssporet er hentet fra CDen Rosenfole av Agnes Buen Garnås og Jan Garbarek. En spennende utgivelse med møte mellom folkemusikk og jazz. Mange gode låter, og tittelmelodien Rosenfole er en av dem.

Arve Moen Bergseth sin sang Liti Kjersti er kandidat til å være en av de aller beste og sterkeste på hele denne samleboksen. En fantastisk fascinerende melodi i sin enkelhet med en eventyrlig fremføring av den pur unge Arve Moen Bergseth.

Vi får to møter av Randi Stene med musikk av en stadig umiskjennelig  Ketil Bjørnstad, og musikken er typiske representanter for noen av Ketil Bjørnstad sine mange uttrykk på et søkende 80-tall. Her hentet fra albumet The Shadow, og sammen med Oslo Kammerkor i Messe for en såret jord.

Sigvart Dagsland har en flott utførelse av en veldig sterk sang med flyktninger som tema. Også Deepika Thataal har en sterk sang, som ved første overfladiske lytt fremstår som en vaklende hybrid mellom pakistansk og vestlig musikk, og med litt for mange ord. Men det blir etter hvert åpenbart at dette er en del av budskapet i sangen – en ung jente som har bakgrunn i to kulturer. Og som kanskje faller litt mellom begge?

Vi får også det første møtet med Kari Bremnes i sangen Det Sandeste, som er henget fra hennes debutalbum. Et morsomt gjenhør med en av de beste låtene fra albumet, et album som sammen med Blå Krukke skiller seg en del fra etterkommende epoker både i uttrykk og lydidealer. Her er det langt mer romklang enn vi ellers er vant med. Også morsomt å reflektere over at teksten sensuelle snitt bekrefter at KKV og paven er katolske på svært ulike vis.

Det første av flere møter med Ole Paus i fremførelsen av O bli hos meg bekrefter at han aldri tråkker feil, selv når han utfordre tonen, og tradisjonell fremførelse av gamle salmer. Gammel salme i dramatisk ny drakt blir det også i CD2 sitt siste spor Overmåde full av nåde, med Reiersrud og Kleive. En perle fra denne duoen som er veldig mye bedre enn summen av enkeltpersonene Knut Reiersrud og Iver Kleive. Dette er ikke det aller beste de har laget, men like fullt fantastisk. Fra åpningsalbumet Blå Koral.

CD3 fra 1994-2003 har ikke fullt så mange høydepunkt som CD2. Verken Knut Reiersrud eller Erik Bye byr på sine beste meritter her. Men Grethe Svensen har en virkelig flott sang med særpreg, og får meg til å besøke CDen Catwalk, som sporet la, la la er hentet fra. Her bekreftes at det er mye godt stoff med samme- og enda litt høyere kvalitet!

Bjarne Brøndbo greier ikke helt å nå opp til originalen Åge Aleksandersen i sin tolking av va det du, jesus – til tross for en sterk innsats.  Derimot er Ole Paus på sitt beste i Livet og jeg.

Acid Queen sitt spor Sema er et interessant samarbeid mellom denne teknogruppen og musikere fra Tanzania. Dominert av repetitive elementer, typisk for sjangeren.

Sondre Bratland er også på høyden i Lei milde ljos, assistert av Knut Reiersrud og Paolo Vinaccia - også kjent fra bl.a. samarbeid med Arild Andersen.

Platens største høydepunkt kommer i siste spor, Øystein Wingaard Wolf – møt meg på halvveien. En veldig sterk tekst, med en like sterk fremførelse av Wolf. Dette er en av mine favoritter på hele utgivelsen.

CD4 fra 2004-2013 starter med Rim Banna og Kari Bremnes: Ya Lei Ma Atwalak – This Never Ending Night. Isolert sett er det ikke noe veldig spesielt musikalsk sett med denne sangen. Men dette er en låt hentet fra et album det er meningsløst å beskrive uten å sette det inn i en sammenheng. Bakteppet er sjarmtrollet George Bush Jr. sin famøse kommentar om Axis of Evil i talen State of the Union i 2002. Erik Hillestad ba om replikk med denne utgivelsen, og det står som et sterkt budskap, med sine vuggesanger både fra «ondskapens akse – Iran, Irak og Nord Korea, og en del andre nasjoner med frynsete omdømme i USAs administrasjon. Utgivelsen førte til at platens distributør i USA ble boikottet av Bush-administrasjonen. Og til denne karakteristikken fra Washington Post: "The most thought-provoking musical statement made this election year just might be a CD of heartbreakingly beautiful songs for babies.”

Både Carola og Anita Skorgan leverer flotte fremførelser I de to påfølgende sporene, men likevel uten at de går helt hjem hos meg.

Masha Vahdat og Mighty Sam McClain sin sang A deeper Tone of Longing har en atmosfære som er ganske beslektet med sangene på tidligere omtalte Axis, og forsterkes av en duett på Iransk og engelsk. Fra albumet A deeper tone of longing - Love duets across civilizations.

Sangen Det Røde av Synnøve Rognlien er lavmælt og vakkert, med elementer av Tekno, gregoriansk sang og norsk folkemusikk.

En av Kari Bremnes sine morsomste tekster Fantastisk Allerede serveres her i ny drakt. Etter en intro som skaper forventninger om at Bjørn Eidsvåg sin stemme skal dukke opp får vi en fornyet beskrivelse av disse to karikerte personene vi alle har sett konturene av. Her assistert av Rikard Wolff, som til stadighet har det helt fantastisk allereda.

Ellen Sofie Hovland servere en flott, lavmælt sang med en ikke fullt så lavmælt tekst. Utført med personlighet.

Et gjenhør med Reiersrud og Kleive, her sammen med Povl Dissing i sangen Krist stod op af døde. Et av de mange høydepunktene fra den ferske CDen Som den Gyldne Sol, som vi anmeldte før jul.

CD4 avsluttes med Skruk - Vår far. En tradisjonell, ortodoks Syrisk melodi. Et møte mellom religioner, i en region der religioner stadig møtes.

Lyden

KKV har alltid hatt en spesiell stjerne bant audiofile, som et plateselskap som legger vekt på å lage produksjoner med god lyd. I denne utgivelsen ligger det i sakens natur at det er et variabelt materiale, men likevel med gjennomgående høy lydkvalitet. Det er Cutting Room i Stockholm med Bjørn Engelmann i spissen som har fått oppgaven med å mastre for denne utgivelsen. Jeg kjenner ikke til i hvilken grad det er foretatt justeringer i forhold til opprinnelige utgivelser, men resultatet er uansett meget bra lydmessig med overraskende få negative avvik. Jeg nevnte Kari Bremnes sitt førte bidrag fra Mitt Ville Hjerte som har en annerledes lydtilnæming med litt i overkant mye klang. Men det er fremdeles godt håndverk.

Hvordan fungerer så all denne musikken som en helhet? Det er en ganske krevende oppgave å lage en slik samling av svært ulike artister, samtidig som det skal gi en god helhet for lytteren. Og på toppen av det hele har utgiveren KKV opplagt en klar programmessig hensikt med utgivelsene, ved at de både skal representere en bredde, og et typisk tverrsnitt. Mange hensyn, som lett kan gi kryssende interesser.

Likevel har KKV kommet veldig godt ut i denne oppgaven. Alle CDene fungerer godt som helhet for en musikalsk opplevelse. Jeg har blitt inspirert til å utforske mange av de albumene som enkeltlåter har blitt hentet fra. Og jeg har fått fornyet oppmerksomhet mot artister jeg har overhørt. Og så har jeg brukt langt mer tid på denne anmeldelsen enn det som er bærekraftig på det jevne…

Og svaret på spørsmålet jeg stiller i tittelen til denne plateanmeldelse er et utvetydig – ja, det er definitivt også 40 år med High Fidelity!

Lest 19368 ganger Sist redigert lørdag, 11 juli 2020 12:42