torsdag, 31 desember 2015 00:00

PLATEANMELDELSE: The Choir of King`s College - 1615 Gabrieli in Venice. Første musikkutgivelse med Dolby Atmos

The Choir of King`s College var først ute med plateutivelse i Dolby Atmos, med platen 1615 Gabrilei in Vence. Vi har lyttet til den.

Ved en tilfeldighet har begge de to første musikkutgivelsene med Dolby Atmos en kraftig link til Cambridge i England. Roger Waters vokste i likhet med David Gilmore og Syd Barrett opp i Cambridge. Og verdens aller første musikkutgivelse med Dolby Atmos er innspilt med The Choir of King`s College i Cambridge. King`s College Chapel i Cambridge er en formidabel kirke som jeg dessverre bare har hatt muligheten for å oppleve fra utsiden.

The Choir of King`s College har spilt inn musikk av Gabrieli, en organist og komponist som levde fra midten av 1550-tallet til 1612. Han virket i Markuskirken i Venezia, og komponerte en del kirkemusikk – mye for kor. Det er da også hva vi finner på denne utgivelsen, renessanse kormusikk.

Fremførelsen er svært god av The Choir of King`s College, supplert av His Majestys Sagbutts & Cornetts.

Utgivelsen er en dual-disk, der den ene platen er en hybrid CD/SACD, mens den andre er en ren Blu-ray Audio. Og på sistnevnte finner vi et spor innspilt i Dolby Atmos. Dette er ikke bare verdens første Blu-ray Audio med Atmos, det er verdens første musikkutgivelse i Dolby Atmos, uansett format. Et veldig flott stykke pionerarbeid av et lite plateselskap.

Lyden på innspillingen er fremragende. Men det er likevel et forhold som man kan ha delte oppfatninger om. Innspillingen gjengir det storslagne akustikken i King`s College Chapel, og dette dominerer innspillingen i en så stor grad at det går en del på bekostning av oppfattelsen av presisjonen og detaljer i musikken. Dette gjelder både for stereo- og multikanalsversjonen, og jeg er overbevist om at det er et veloverveid, bevisst valg.

Det er likevel interessant å reflektere over at dette står i ganske stor kontrast til valg andre har gjort under innspillinger i lignende omgivelser. Her er det spesielt relevant å sammenligne med en del innspillinger 2L har fra bant annet Nidarosdomen, hvor klangen har fått en svært mye mindre dominerende plass. Eller som Morten Lidberg har uttalt det – det grandiose kirkerommet benyttes til skape intime innspillinger, fordi det er så stor avstand til reflekterende flater. At begge deler er fullt mulig har selvfølgelig med mikrofonteknikk i kombinasjon med plassering av mikrofoner og musikere.

Og så er det sånn at jeg foreløpig i denne refleksjonen har utelatt en veldig viktig parameter – musikkens karakter. For de dyktigste innspillingslederne tar selvfølgelig valg om innspillingens karakter avhengig av hvilken musikk det er snakk om. For flertallet av de innspillingene fra 2L i store kirkerom, men med intim karakter, har musikk som ikke genuint er skapt for slike grandiose kirkerom. Og dette skiller de fra Gabrieli sin musikk, som er skapt for Markuskirken i Venezia. Jeg tenderer derfor til å applaudere det valget som er gjort, også i forhold til romplangens dominerende posisjon. Opplevelsen av atmosfæren i King`s College Chapel er en veldig viktig del av den musikalske totalopplevelsen.

En naturlig konsekvens av det valget som omtalt ovenfor er at også høydekanaler er flittig i bruk. Det kommer omtrent like mye lyd fra disse som fra surroundkanalene, noe som er naturlig. Akustikken reflekteres like mye fra tak som fra vegger. Og nettopp derfor er Dolby Atmos en veldig kjærkommen mulighet med sin 3D-lyd.

Utgivelsen er et selvsagt bidrag blant Årets Multikanals Plater, både som den milepelen den er som tidenes første utgivelse med Dolby Atmos, og på grunn av de høye kvalitetene innspillingen har.

Les om kåringene av Årets Plater her.

Lest 6222 ganger Sist redigert søndag, 03 januar 2016 12:45