tirsdag, 27 mai 2014 10:47

PLATEANMELDELSE: Beau Soir – Debussy – Pure Audio Blu-ray

Den amerikanske pianisten Michael Lewin har spilt inn en Pure Audio BLu-ray med musikk av Debussy på plateselskapet Sono Luminus. Jeg har lyttet til den.

Michael Lewin har mange plateinnspillinger bak seg, og dette er den tredje innspillingen på Sono Luminus, etter at han har flere plateinnspillinger også på Naxos og Centaur Records. Men til tross for at han alltid har vært spesielt opptatt av Debussy sin musikk, har den musikken verken vært på hans konsertrepertoar, eller aktuell på plateinnspillinger tidligere. Til gjengjeld jobbes det allerede med enda en Debussy-innspilling på Sono Luminus, der flere frittstående pianostykker suppleres med Preludes Book 1, som regnes som noe av det beste Debussy har skrevet for solo piano.

Debussy regnes som en av de fremste impressjonistene sammen med Ravel, selv om Debussy selv avfeide begrepet impresjonistisk musikk som barnslig.

På Beau Soir finner vi 8 stykker for solo piano, i tillegg til 12 preluder i Prèludes Book II. Det vil si, det aller første stykket – Beau Soir – var opprinnelig skrevet for piano og vokal, men transkribert for solo piano av Koji Attwood. Michael Lewin sin innspilling på denne platen er urfremførelse av Atwood sin transkripsjon. Det er ellers ikke uvanlig med fremførelse av transkriberte versjoner av Beau Soir. En ellers vanlig variant er for fiolin og piano, og en glimrende tolking av denne varianten finner vi på en annen High-res utgivelse, Trace of Impressions av Anders Kjellberg Nilsson og Sveinung Bjelland ,utgitt på SACD av 2L.

Michael Lewin sine tolkinger er svært uttrykksfulle, og samtidig en anelse mer vare enn enkelte andre tolkinger. Spesielt gjelder dette for Preludes Book II, der min tidligere referanseinnspilling med franske Cécile Ousset fremstår som kanskje mer temperamentsfull. Personlig syns jeg Lewin sin tidvis noe mer underfundige tolknig passer vel så bra på denne musikken. Det er ellers fremragende spilt av Lewin.

Denne Pure Audio Blu-ray produksjonen fra Sono Luminus er førsteklasses, og har store felles trekk med tilsvarende produksjoner fra 2L, spesielt etter at 2L gikk over fra standard Blu-ray video innpakning til den samme SACD-style Jewel case som Sono Lumius benytter. Sono Luminus har også som standard at det føger med en ordinær CD med samme materiale, der 2L noen ganger – men ikke alltid – supplerer med en hybrid SACD. Det er også obligatorisk med valgfri nedlasting av fil vie mShuttle. Eksemplarisk!

Selve Blu-ray skiven har valgfrie spor i 2.0 LPCM 24bits/192kHz, 5.1 DSP HD MA 24bits/192kHz og 7.1 DTS HD MA 24bits/96kHz. Valget av disse sporene førlger den sedvanlige fargekodingen for Pure Audio Blu-ray, så det er også på denne utgivelsen lagt til rette for skjermfri avspilling.

Lyden på denne utgivelsen er fremragende. Det er et veldig tydelig perspektiv, og dynamikken er god. Sono LumInus har benyttet 5.1-sporet til å gi litt mer fornemmelse av rom, og å tydeliggjøre perspektivet. Det er en ganske nær opplevelse av klaveret, men uten at det overskrider den tynne frontlinjen som enkelte ikke liker at blir overskredet. Sono Luminus har ellers ganske variabel tilnærming til surroundopptak, der de på enkelte utgivelser kan være ganske radikale i tilnærmingen. Men ikke her.

Beau Soir er en svært flott skive som gir deg mulighet for å utforske deler av Debussy sine verker for solo piano, med en fremragende tolking av Michael Lewin, og en svært flott lydgjengivelse i både stereo og mulikanal. Anbefales varmt.

Spor:

1. Beau Soir   1877-80
2. L´Isle joyeuse      1904