tirsdag, 22 oktober 2013 11:33

Kristin Skaare – Er – KKV – Plateanmeldelse.

Kristin Skaare har gitt ut en ny plate på KKV. Navnet er Er.

Det er ikke tett mellom hver soloutgivelse fra Kristin Skaare. Men det betyr ikke aktivitetsnivået er moderat. På CVen finner vi en omfattende liste med både Norske og internasjonale størrelse, der James Burton og tidligere medlem av The Band – Rick Danko – kanskje er de mest celebre.

Av norske størrelser er gjerne samarbeidet med Kari Bremnes det som fanger aller størst interesse. Kristin Skaare var med under gullalderen til Kari Bremnes, på skivene Spor og Gåte ved Gåte. som også av mange regnes som de muskalske (og audiofile) høydepunktene til Kari Bremnes.

Tidligere soloutgivelser er Amoraroma og Var. Debutalbumet Amoraroma på KKV kom i 1999, og var en tonesetting av 12 av Inger Hagerup sine dikt. Denne platen skiller seg fra andre utgivelser ved at Kristin Skaare også synger. Og med hell – hun har en særpreget stemmebruk som gjør at Amoraroma er en plate som skiller seg ut.

Kristin Skaare sin forrige utgivelse Var kom i 2008, og var utgitt på plateselskapet grammofon. Triojazz i samarbeid med Bjørn Kjellemyr på bass og Jon Christensen / Erland Dahlen på perkusjon. Platen som er produsert av Jan Erik Kongshaug er vakker og lavmælt, men sikker, og gir assosiasjoner både til Tord Gustavsen og Keith Jarret Trio, når disse er i sine rolige hjørner.

I den siste utgivelsen «Er» har Kristin Skaare vendt tilbake til KKV. På denne platen har Kristin Skaare igjen fått med Erland Dahlen på percusjon. Hun har også med to spennende strykere – ekteparet Ole-Henrik Moe og Kari Rønnekleiv. I tillegg til at Moe har bakgrunn fra Motorpsyko, har de sammen utgitt det svært spennende albumet Ciaccona / 3 Persephone Perceptions. Rapportert fra London ville vel karakteristikken vært noe sånt som «not your average violinists».

Denne utgivelsen er enda mer lavmælt enn de foregående. Til tross for klare fellestrekk, er det også en veldig stor spennvidde. På platen Er blir det enda mer tydelig at dette er et soloprosjekt fra Kristin Skaare. Pianoet står veldig sterkt i fokus, og er da også alene på mange av sporene. Det er ingen tradisjonell virtuositet å finne i spillestilen, heller en ettertenksomhet i velvalgte toner. Det som ikke sier noe blir heller ikke sagt.

I likhet med forgjengeren Var består også Er av en blanding av fortolkinger, og egne komposisjoner. Til Ungdommen er en sterk assosiasjon til 22. juli, mens Vår Flues Kirke spiller på langt lysere strenger.

Og apropos strenger – selv om Kristin Skaares piano er ubestridt i sentrum, gir fiolinistene et veldig sterkt særpreg til denne utgivelsen. De er med på å underbygge den usentimentale og direkte identiteten til platen, og ved hjelp av en spilleteknikk jeg ikke skal innlate meg på å gi en teknisk beskrivelse av. Resultatet er utrolig spennende, og gir et helhetlig bakteppe som er med også på de sporene der Kristin Skaare spiller helt alene.

Lyden på «Er»

Denne plateanmeldelsen er basert på nedlastet utgave i 24 bits / 48kHz, streamet med en Linn Akurate DS. I utgangspunktet er dette en litt uvanlig oppløsning, men brukes en del av KKV. 48kHz er såpass moderat at man kan dvele litt på om det er virkelig Hires. 48kHz er ikke veldig mye mer enn de 44,1kHz som er standard på CD. På en annen side utgjør 48kHz en dobling av avstanden til det som regnes som hørbart frekvensområde, og gir dermed mulighet for en helt annen komfortabel filterkurve.

Lakmustesten er som vanlig hva ørene sier om saken. Og i dette tilfellet heves all tvil om ekte Hires. Det er en utrolig flott luftighet i opptakene, og kombinert med angivelig totalt fravær av dynamisk komprimering bidrar denne lyden til å gi en skikkelig nerve til utgivelsen. Sett en gjennomsnittlig listepopprodusent på saken, og platen ville mistet hele sin intentsitet og identitet.

«Er» er alt i alt en veldig flott og givende utgivelse av Kristin Skaare. Jeg ser allerede frem til neste utgivelse

Les mer om "Er" hos KKV.

Lest 13179 ganger Sist redigert fredag, 07 november 2014 09:49