fredag, 18 oktober 2013 18:02

Odd Børretzens seilas med St. Peter – KKV – Plateanmeldelse

KKV har utgitt en ny plate med Odd Børretzen. Vi har lyttet til den.

Les mer.

Snaut et år etter Odd Børretzens død utgir KKV en plate med et opphav som ligger langt tilbake i tid. I 1986 ble denne produksjonen laget som et hørespill i NRK P2, i et samarbeid mellom KKVs Erik Hillestad og Odd Børretzen. Musikken er oppgitt til å være av Lars Martin Myhre, supplert av Svein Olav Blindheim på bass og Håkon Hansen på trommer. I tillegg er det veldig fristende å gjette at vi hører Iver Kleive på Kirkeorgel, men det er ikke oppgitt. Særlig nærliggende er det siden han tidligere hadde vært fast organist i Frogner Kirke, som er «location» for orgelspillet.

Rent fysiske er platen nedlastet i 16 bits / 44,1kHz flac, avspilt på en Linn Akurate DS streamer. Den er også tilgjengelig som 320 kbps MP3, og som 24bits / 96kHz flac.

Når vi anmelder plater i Audiophile.no, er det med blandet vekt på musikk og lydkvalitet. På denne platen er det i første omgang lett å tenke at ingen av delene er til stede, bortsett fra noen musikalske innslag av mer illustrerende karakter. Men så er det altså sånn at Odd Børretzen var en av vår tids aller største ordkunstnere, i så stor grad at alt han foretok seg med åpen munn ble til musikk, selv om det som regel var forkledd som tale.

Innholdet i Odd Børretzens seilas med St. Peter har som tittelen antyder en religiøs tilnærming. Innholdet går ut på at Børretzen blir invitert med på en virtuell seilas av St. Peter, for anledningen i en relativt folkelig inkarnasjon. Med et kirkeskip som skute bringes tankene uvilkårlig til Odd Børretzen mange verbale og litterære beretninger om sjøfarende, der kanskje høydepunktet er karakteristikken av Columbus som en kar som ikke var genuint interessert i å oppdage Amerika – han var bare hypp på sjøtur.

Men her er det maritime som forventet kombinert med et skråblikk på kirken, både i nåtid og gjennom historien. Børretzen og St. Peter har en gemyttlig seilas sammen gjennom kirkens historie, men har sine åpenbare kulturforskjeller som ikke elimineres gjennom reisen. I avslutningssproret «Børretzens Himmel» beskriver han sitt paradis, men lukker ingen dør.

1986 var en periode i Børretzens karriere der han enda hadde et godt stykke igjen til sin store renessanse, som oppsto med «noen ganger er det all right». Samtidig var det ganske lang tid etter hans tidlige plateutgivelser, som fremdeles står som klassikere og blant hans kanskje aller største musikalske verk. Og hans utallige radiofremførelser, der pensjonisten fra gamle Hammersborg gjorde uutslettelig inntrykk. Den Børretzen vi hører på denne utgivelsen har en noe mer forsiktig, ydmyk og kanskje lavmælt karakter, og litt mindre raljerende enn det vi er vant til. Det er nærliggende å anta at det er et utslag av hørespillets tema.

Lyden på innspillingen er svært god. Innspillingene er foretatt i Frogner Kirke og i NRKs studio. Uten å vite hvem som er hovedansvarlig for lyden, er både Hillestad/KKV og NRK renommert for sin kompetanse på lyd. Her er det veldig god balanse mellom klarhet og akustikk i Frogner Kirke, og med krystallklart perspektiv.

Børretzens seilas med St. Peter er uunnværlig for oss som savner Odd Børretzen. Jeg vil tro at denne uvanlige produksjonen er interessant for mange andre også. Og så er det ufattelig større mengde musikk her enn det er antall noter.

Les mer hos KKV.

Lest 16389 ganger Sist redigert fredag, 07 november 2014 09:48