fredag, 14 mars 2014 16:04

PLATEANMELDELSE: Olof Løvmo Trio – Wood Songs.

Olof Løvmo Trio har utgitt CDen Wood Songs på KKV. Jeg har lyttet til den.

Les mer.

Olof Løvmo er en yngre musiker fra Kalmar, født i 1980, og er ansatt ved Oskarshamns Folkhøgskola. I tillegg til sitt virke ved folkehøgskolen er han også en freelance musiker, og har tyngden av sin aktivitet innen Jazz. Olof Løvmo Trio ble dannet i 2011, og har turnert i Sverige og Tyskland.

Olof Løvmo kom til KKV i Norge fordi han hadde et ønske om å utgi en CD på dette plateselskapet, basert på hans kjennskap gjennom en lang rekke av KKV sine utgielser. Dette er den første utgivelsen både for trioen, og for Olof Løvmo selv.

Men det er langt fra situasjonen for trioens to andre medlemmer. Hvis vi starter med den italiensk-amerikanske trommeslageren Andrea Marcelli, har han en rekke utgivelser både under eget navn, og sammen med andre musikere. En av de kanskje mest interessante er «Beyond the Blue», der han spiller sammen med bl.a. Mike Stern på gitar – sidemann til Miles Davis på flere utgivelser rett etter at Miles våknet fra de døde på starten av 80-tallet.

Også bassisten Robin Draganic har flere utgivlser på CVen. Han er kroatisk/Kanadisk, og har dessuten en solid fartstid i Berlin.

Tittelen Wood Songs er relativt avslørende for stemningen på denne utgivelse. Det er relativt lavmælt og lett tilgjengelig jazz, med sterke liner til svensk folkemusikk. I tilllegg er det ganske lett å se sporene etter andre nordiske jazzartister. Jeg forventer ingen pullitzer pris for å oppdage linken bakover i tid til Jan Johanson, og da særlig til utgivelsen Jazz på Svenska. Men også norske Tord Gustavsen blir hyppig visitert i mine tankerekker, og da særlig de første utgivelsene til hans trio.

Men det er også flere linker her – i åpningsnummeret REX finer vi stert lyrisk melodiføring og harmonirekker som gir kraftige assosiasjoner til Ketil Bjørnstad sine musikalske resonnementer. Det er også et par av numrene som har lettere latininspirert rytmiske elementer. Her er fristelsen stor til å gjette at Andrea Marcelli har hatt en finger – eller trommestikke – med i spillet, ikke minst p.g.a. sistnevntes tidligere utgivelse Brazilian Colors.

Men selv om linkene til andre artister er til stede, skal det slett ikke underslås at Olof Løvmo Trio har en egenart i utgivelsen Wood Songs. Det er en flott spennvidde mellom de mest folketonebaserte delene, og deler der både det melodiske og rytmiske får en høyere temperatur. Men hele tiden er dette innenfor den delen av jazzen som kan karakteriseres som lett tilgjengelig. Ja, kanskje endog folkelig er det rette ordet for dette segmentet, etter at Tord Gustavsens Trio satte salgsrekord for jazzutgivelser med sine første utgivelser. Vil Wood Sogs kunne oppnå noe lignende?

Lyden på Wood Songs er fremragende. Det er den sedvanlige dynamiske, og åpne gjengivelsen vi er vant med fra KKV-, og ikke minst Rainbow Studio og Jan Erik Kongshaug.

Wood Songs av Olof Løvmo Trio er et kjærkomment bidrag til en verden av godlynt triojazz, og kan anbefales både til de som er vel bevandret i jazzens korridorer, men også til de som bare vil prøvesmake. Dette er en flott anledning til å ta de første lyttende stegene inn til jazzens uutgrunnelige arenaer.

Les mer hos KKV

Les andre artikler om utgivelser fra KKV under PLATEANMELDELSER: eller PLATENYTT:

PLATEANMELDELSER: